Proton Pesona. Berkualiti ka?

Kalau nak buat kereta baru, pastikan yang kereta tu betoi2 baru. Ni kereta Gen2 yang tak laku tu di ubah sikit sini sana, tarik bagi panjang sikit dah kata model baru. Awat nak tipu orang? Yang ni bukan Pesona, yang ni Gen 2. Kalau yang ni kata Gen3 la. Cuba tengok sat gambaq2 ni.

pes-1.jpgpes-4.jpgpes-5.jpgpes-3.jpgpes-2.jpg

Masalah dengan proton ialah, bila buat kereta depa tak pikiaq pasai kualiti. Depa pasang ikut suka mak pak depa. Bila orang beli, lekang sini, lekang sana. Power window rosak, central locking rosak, ayaq masuk dalam dan banyak lagi la. Tengku Mahaleel, toksah dok cakap banyak la. Proton lingkop bukan pasai pengganti hang punya kerja. Ni semua mula dengan hang la. Hangpa la yang ambik vendor-vendor bodoh hangpa tu. Hangpa tak kisah kalau barang-barang depa bagi kat hangpa punya la cikai. Hangpa ingat orang Malaysia ni lembu. Bagi apa pun kami ambik. Lani bila jualan dah merudum pasai orang tak percaya dah dengan kualiti proton, hangpa nak kelabu mata orang dengan tipu nama model pulak. Pesona kunun, pesona pungkok mak hangpa.

Mai aku nak habaq bagi. Proton tak perlu model baru. Mula sekali hangpa tukaq vendor2 bodoh hangpa yang ada political connection tu. Ni business la, put politics aside. Terima hanya barang2 yang bermutu, bukan barang2 haprak. Kalau kualiti ni dah ada, orang akan mula percaya balik kat hangpa. Lepaih tu baru la keluarkan model baru yang betoi2 baru dengan design yang terkini bukan design yang yesteryear.

Aku risau, lani pasai dia masih baru orang dok hoo, haa, dengan Pesona ni, macam depa hoo, haa, dengan Gen2 tapi lepaih tu Pesona die an untimely death. Kita tau la, orang Melayu la orang paling ramai yang beli kereta Proton. Aku nak tanya sikit, awat orang Melayu tak layak dapat kereta yang berkualiti ka?

39 Responses to “Proton Pesona. Berkualiti ka?”

  1. tokasid Says:

    Salam che’gu:

    Betoi tu…If I remember right, Saga awat boleh tahan lama?
    Tapi sejak TM takeover management, mcm2 ‘pembaharuan’ dalam Proton sampai pekerja at all level jadi rimaih.

    Dan yg paling menyedihkan ialah pemilihan vendor-vendor yg ada political connection. memang kualiti parts low class. nampak saja cantek tapi lingkup cepat.

    Pernah sembang sorang dua budak2 kat pemasangan, depa kata nak buat lagu mana? Kami tukang pasang saja. Kadang2 barang tu kita tengokpun kita tahu tak tahan lama mana. Macam skirting yg selalu dok jatuh tu, tempat nak hook pendek sangat dia kata. Kalau kena kat bump tinggi sikit pun boleh tanggai jatuh menatang tu.

  2. kimasapi Says:

    salam Che Gu,

    Aku dulu masa baru lagi kat kolumpor ni, aku dok tenggok jugak especially bila sampai kat toll. Aku dok tenggok depa ni asik dok bukak pintu nak bayak duit toll. Aku dok pekiak apasai bodoh sangat depa ni. Pintu tu kan tempat nak masuk keluak. Apasai tak sua kot tingkap lagi senang. Bila tanya kat member baru tau kebanyakkan yang dok buat macam tu pasai power windor dah rosak dan kebanyakkan kereta proton.
    Budak budak kita yang dok ada kat sana bukannya tak baguih. Depa tu kebanyakkan nya pernah bekerja dengan MNC seperti National Panasonic, Sony dll. Hang tau lah pasai qualiti ni mana bolih lawan kompeni jepun. Tapi kalau budak QC reject parts dari vendor sat lagi dato’ tu talipon kat boss, belengaih pungkok depa.
    Nak buat macam nama….makan gaji ikut saja lah.

  3. bru99 Says:

    Salam Cik Gu

    Marah betul cik gu kat Proton ye.

    Saya akan tunggu dan lihat untuk berapa bulan ni.
    Dengar dari orang yang dah dapat Persona tu, sekiranya
    positiv , mungkin saya akan pergi ke EON ke, atau pun Proton Edar
    untuk meninjau dulu.

    Saya dah dekat nak pencen ni jadi nak cari
    kereta pencen le … tarikan nya ialah harga cik gu, yang
    lain kena tunggu apa orang lain kata dalam forum forum auto.

  4. katataknak Says:

    Kimasapi,
    Tu la bila kita kata, depa kata kita tak patriotik. Kita tak suka barangan tempatan. Proton dah umoq berapa tahun? Tak tau lagi ka vendor mana yang bagoih, vendor mana yang terok, melainkan sengaja lantik vendor sebab dapat habuan. Kita bukan anti barangan tempatan tapi kita pengguna berhak dapat barangan yang berkualiti.

  5. katataknak Says:

    Bru99,
    Nak pencen dah? Alahai saya ni 5 tahun lagi. Its good to get a local car tapi based on Proton’s infamous reputation, it would be risky.

  6. memba hang kat kg paya Says:

    lebih 20 taun depa buat kreta baru aku try beli, aku tak beghani beli gen-1, bila kluak generasi kedua baru aku trai beli, tu pon sebagai 2nd car. Mampuih aku tak akan beli lagi proton brand. Sakit ati bukan kepalang. maliah nak bagi tau takut luka lama bedarah kembali. aku sumpah 7 keturunan tak mau beli lagi proton. Aku slalu tukaq kreta bila saja model baru keluaq, bukan yang lama tak best, tapi gheram dok tengok model baru, lebih canggih-manggih, latest teknologi dan macam-macam lagi, yang sakit ati masa p serbis, kita komplain katdepa, tau apa depa kata????? depa kata proton macam tulah, tak mau problem pakai kretha lain lah. kretha mughah macam tu lah. taun lepaih aku sambaq, civic 2.0, bulan lepaih sambak lagi satu CRV baru, yang lama civic 1.7 pon aku sayang nak tolak. bulan-bulan kena bayaq banyak pon tak pa, biaq padan muka aku tak mau sangat kretha m’sia. Aku tak tau nak buat apa kat gen-2 yang aku beli pada JULAI 2005, nak juai teghuk sangat, bagi kheta kat depa, duit pon kena bagi lagi. bukan nua aku bagi d/p sikit, masa beli dulu aku bagi lebih dari 20K, tu yang aku sakit ati.

  7. naktaknak2 Says:

    Apa kg paya pulak, kan di antara B Garden dengan Alma. Aku tak buleh sumpah tak beli Proton la pasai tak mampu yang lain tapi kalu tukaq WIRA ni aku ambik MYVY la kot. Pasai service tu memang betoi. Aku hilang kasut sepasang masa service. Adakah service kedua depa nak tukaq spark plug dah. Awat yang kemaghok duit oghang sangat ni?

  8. zewt Says:

    wah cikgu… hampir tak pehha apo cigku cakap di sano…

  9. katataknak Says:

    Zewt,
    Okay buat mereka yang tak berapa fasih dalam loghat (accent) utara, saya akan kurangkan loghat tu. Sorry for making reading this post a nightmare. Sometimes I take things for granted.

  10. emma Says:

    Hello CheGu, lama tak join. I dah tengok keta ni, bolehla kalau nak buat 2nd car atau basikal baru.
    Kalau nak jalan jauh2 dan nak pakai lasak2 tak berani loh..
    My 1st car, every week jalan more than 400 miles but no problem.
    Mahal sikit tak apa sbb nak pakai lama dan selamat jalan jauh.
    Local car hanya boleh buat nak pi kedai kat2 rumah kalau2 terputus barang dapuq.
    Bukan nak cakap besaq, kita nak quality and safety.
    Sorry jangan mare… nnt kena jual.

  11. katataknak Says:

    Emma,
    Memang itu pun standard local car. Bukan salah orang lain, salah depa di proton. Orang buat kereta berkualiti depa buat kereta tanpa kualiti. Mengapa? Sikap pekerja depa acuh tak acuh. Barang2 depa sangat2 sub standard dan design depa very unimaginative.

  12. raplahjingga Says:

    tobat x beli proton…
    bukan x nak sokong produk malaysia,
    tapi kalau kualiti out sapa nak beli?
    kat jepun,mitsubishi pernah recall keta depa termasuk pajero dgn truck.toyota pernah recall

    Selama ni PROTON pernah recall tak u all rasa2??
    lampu terkeluaq ,salesman depa kata biasa la tu..protonnnn
    cermin x leh turun,salesman depa pun kata yg sama…biasalah tu
    protonnnnn…

    x laku nak salahkan rakyat lak kata x mau sokong….

    Bila business dipolitikkan..inilah jadinya…

    satu lagi….bagi VSS la kat designer proton tuuu….
    sepuluh tahun buat design ..yg keluar cuma model yg tukaq lampu depan/belakang jer..x pun tukar carpet kot…buat apa…..

    rafidah aziz lagi best,dia dok promote Naza jer nampak..

  13. katataknak Says:

    Raplah;
    Tepat sekali. Kita bukan tak patriotik tapi beli keta investment yang besaq sapa mau kena tipu?

  14. raplahjingga Says:

    aku outstation ke Thailand tahun lepas.Kat ayuthaya,Thailand, Toyota punya vendor keliling kilang depa,
    tapi bab reject x de kompromi…dah la jaga kualiti,rega pun murah giler kat sana..
    kat sini….maybe terbalik dr yg atas kot…

    Myvi..kat jepun ada 2..under daihatsu=boon ,under toyota=passo
    kat jepun x berapa laku…tp mai sini kena dgn citarasa rakyat msia…
    boommm….

    p/s teringat jumpa dgn ATOS Inokom manager 2 tahun lepas..
    harga depa nak jual dlm RM18k~20k (OTR) jer…tp government x
    benarkan sebab takut perodua x laku…so depa jual RM44k…sapa sebenarnya yg nak tolong rakyat???

  15. katataknak Says:

    Raplah,
    Tolong rakyat? Nak tergelak la tu. Depa dok diataih pasai nak sembelih rakyat dan pekaya adik beradik. lepaih tu pi belanja di luaq negeri.

  16. bongkersz Says:

    kita memang dah biasa kena tipu.. gomen tiap tiap hari tipu depa dah terer dah.. memang kita bodoh, ambik jer apa yang depa bagi..

  17. katataknak Says:

    Bongkersz
    So kita kena stop jadi bodoh. There is always a start.

  18. rovlizaru Says:

    memangpun cikgu oi…depa dok pekena org melayu ja.mntang2 la bini tm tu bkn melayu,dia pun nak jadi mcm separuh melayu la.nak jajah kita dgn produk2 bngang lg hampeh dr proton tu.yg jd mangsa org melayu jgk.vendor2 suma haprak.mak menakan la,pak menakan la,ank menakan la.smpai benda mcm tu pun ada link politik.buduh btol.tu la,kita skang ni dijajah dgn bangsa sndiri.asal melayu ja mcm2 depa dok penaya.krg asam sungguh.

  19. terry Says:

    hampehpeh memang hampeh
    pak mentua aku pun dah nak kena penipu dengan proton la ni tara guna punya produk buat malu orang malaysia satu sen haram tarak guna.
    tak habeh habeh dengan cakap tak srupa bikin. orang melayu la ni dah tak nak beli keta bodoh macam tu . tak guna punya proton buat kreta sam,a semacam tak ada beza
    dealer proton pun tak berani nak bukak mulut bila aku tanya
    bangang punya produk tolong la buat sesuatu untuk menaikan qualiti. kat sini ada 3 orang pekerja proton yang dah kena vss. tak guna punya company….

  20. kunta-kinte Says:

    PROTON??????????? baik pakai keta lama..KE20 pun takpa..depa tu buat keta ingat macam main LEGO ka????? tambah tang tu,tambah tang ni, dah jadi macam lain.. nak kata tak buat rnd, Lotus hangpa dah beli dah pun. Takkan macam tu punya keta saja yang mampu hangpa nak buat. aku harap hang pa kat proton tu buat lah sesuatu yang boleh membanggakan dan menguntungkan rakyat malaysia…
    Persona… ku tak terpesona
    Malaysia Boleh!!!
    Proton pun Boleh.. Boleh Blah!!!!!!!

  21. wivo Says:

    alooooo bro….
    PROTON…(Perusahaan Otomotif Negara) …First teman suspek la PM ke-4 kita DR. M punya wawasan mmg sempoi..teman pun pelik dah elok2 dgn Mitsubishi time tu CEO semua org jepun kene tunduk je la mmg la rasa mcm zaman jepun … tp qualiti mmg sempoi la…dulu teman technician body shop so pas proton Down teman cabut la. start saga/wira/perdana mmg ada qualiti…sampai la ni teman pakai wira 1.8EXI C99 U.K spec mmg sempoi…ABS ok lagi..enjin marvelosss…interior dlm pehhh RECARO..audio sedih standart je BLAUPUNK je…kaset la time teman beli…tp body kit 90% convet EVOIII…
    kenapa org2 atasan ni pun serabut jugak…semua takut hilang kedudukan…semua nak save bajet so konon2 pengurusan kewangan hebat la …tp duit yg lebih tu semua hilang kemana entah…kebajikan pekerja mase teman kojer dulu alhamdulilah…tp la ni hampehhhh…kesian kwn2 teman yg setia menabur jasa bermandi peluh hayun sana hayun sini Spot Gun yg tergantung2 tu….
    teman sokong sgt2 x campur tangan politik…tp yg teman nampak vendor2 yg cikai2 tu hak milik org atasan jugak… lotus tu teman ingat membazir je beli…Moto Agusta pun sama lagi2 membazir…beli pun compeny dah linkup…ape kejadah ney ni…
    bab membazir ni proton mmg terer…sponser north wish city main bola kat liga division berapa teman x tau…membazir..
    lagi bagus sponser liga tempatan…mmg la kalau sponser sana sini x payah bayar cukai koprat…lagi bagus proton bayar cukai koprat leh jugak jana pendapatan negara yg tengah tenat ni…2008 minyak nak naik lagi kan …
    senang cite proton ni negara punya kalau x dijaga lingkup
    dijaga pun nyawa2 ikan je…x kan dah merdeka 50th pun nak mintak pengurusan jepun ke jermen ke tadbir perjalanan proton…pk pk kan lah sesiape yg berkenaan..
    teman lihat dgn mate teman sendiri ….
    dah buat kereta standart saiz x payah lah nak wat kete kompak…PRODUA dah ada kan…
    persona pun kasi la inovatif sikit…
    pesona leh buat ….(C99 1.8EXI)

    p/s. kalau org atasan ni x mau rakyat malaysia kene KENSE akibat plastik yg digunakan dlm keter ,gunalah plastik ABS yg qualiti …ok….

  22. jubosa Says:

    aku rasa pengurusan baru proton ni lebih cekap dari pengurusan dulu. aku x paham nape Dr. M tak suka gan pengurusan proton baru ni. Ape2 pn sebagai rakyat malaysia yang berjiwa murni aku akan terus menyokong proton…ganbatei!!!

  23. ryz Says:

    mmg proton macam tu…. sekejap quality okay sekejap tak okay… proton ni macam2 hal dah di buatnya. dulu bapa aku beli wira 1.5 auto thn 1997, masa tu umur aku baru 7 thn, waktu tu salesman proton tu telefon bapa ku kereta dah sampai, alamak terkejut bapa ku bila dia buka bonet belakang tu ada air masuk! penuh pulak tu…… boleh buat aquarium dah la kuat makan minyak. nilah proton macam2.. pastu thn 2007 diorang kasi keluar pesona. yg aku hairan sangat model tu sama ngan gen2 di modified sana sini dah naik boring aku tangok sama mcm wira se cuma tambah bodykit, extra 8 horse power dan macam2 lagi TAPI! kualiti dia asyik 2 begitu jak hampeh ni lagi satu yg aku hairan, ada kah diorang keluarkan wira se9, berapa banyak sebenarnya model wira naik bengag aku di buatnya dulu wira se tu bagus2nya ada airbag dengan abs tp, diaorang rip off tu benda kononnya nak cut cost, ni apa ke benda ni rip off safety pasal nak cut cost tolong lah proton mature lah! aku harap2 proton improve kan quality nya…. apa2 pun sokonglah proton. bye

  24. Anonymous Says:

    takla teruk macam tu. dah 7 model proton aku pakai , last la ni persona ok je. Masuk persona ni dah 27 bijik aku pakai. sesetengah keta jepun pun lebih kurang jugak. Sedap bawa persona daripada civic 1.6 la.

  25. fariz Says:

    hangpa ni aper cher…keta jepun pun bkn suma elok…ada lekang sana sini jugak..pesona mmg best la…minyak pun sip

  26. kumbang Says:

    dengar khabarnya Persona naik harga sikit …
    Dia pasang IAMF …kasi sedap bunyi & power ..
    kerajaan dok sibuk kempen keselamatan Jln raya
    dia tambah pulak power kat kereta ..rata2 pembeli persona ni
    org yg berkeluarga ..kereta besar …power tak penting ..
    kalau pembeli nak, baru lah leh pasang …bukan paksa ..

    Apa lah Proton ni, wat aku terbantut nak beli je..
    main main harga macam ni silap2 proton kali ni memang betul2 bungkus ..!!!!

  27. reezal Says:

    betul la proton ni suka wat kontroversi dgn setiap keluarannya….. Tapi aku tetap gak suka dgn kete proton ni….. dah la tu design tak canggih huhuhuhu tapi aku tetap gak suka dgn kete proton nih…….. pulak tu teknologi ketinggalan Zaman tapi aku tetap gila dengan kereta proton…. Syabas proton sebab wat kete nih untuk org macam aku…….. aku tak kira aku tetap nak beli kete proton…..

  28. Bugati Veyron Says:

    Sekian lama setelah aku membuat kajian….
    kebanyakkan kete proton adalah kete ROJAK
    kete yg dikacuk atau kete yg dimutasikan…
    tak penah ade originality tread mark or ketulenan…. asik amik model kete org pastu pasemboqkannye… 3-4 taun proton bole la terima la ni dah brape tahun beb… takkan takleh buat kete sendiri… lagi satu… politik msia mmg teruk tahap nangis punye… tu sbb proton takde saingan… pasal pa negara lain banyak saingan untuk industri automotive? Jepun dgn TOYOTA, NISSAN, MITSUBISHI, DAIHATSU,SUZUKI dan lain2… begitu juga dgn negara barat memacam jenama yg bukan2… dan mereka berlumba dalam mengejar teknologi.. kenapa msia ade PROTON and PERODUA sahaja… dan kenapa teknologi mereka lembab tahap nanges… sbb kes politik la.. ni la depa punye periuk nasi… tak abis2 rakyat mesia asik kena cekik darah sampai kering… hehehe

    *walopon ku pakai wira… tapi dah tak mcm wira pon.. 80% mitsubishi… tinggal rangka je la yg wira… walopon ku amik sampah dari jepun.. ku tetap puashati…. akhir kata… i love proton ehek! 😛

  29. jerteh Says:

    allop….tak berkedipmata aku baca komen hangpa ni…macam2..dari unsur design sampailacampur tangan politik…siap skali vendor2 ngan kilang proton punyer management lagi…aku skang dah belah bagi nak beli pesona….nampak cam terukjer…tapi ader gak yang masih lagi berharap…padaaku…kemampuan diri ajer yang lehwat keputusan ni…kalu lu mampu beli…lu beli…aper pun….sumer bender ader resiko dia….tapialangkah baik andai pemimpin kiter kat atas tu sedar tanggungjawab dia dan kiter rakyat akan terus percaya…..sedih tul malaysia skang…naper ek….

  30. kedah mari Says:

    kk

  31. REMY Says:

    JANGAN PANDAI NAK KOMPLEN JEEKKKKK BARANG MALAYSIAA!!
    KORANG2 SUME PEGI BELAJAR SUNGUH2,TRY BUAT KETE BARUU SBIJIKK TGOKKK MCM MANEE KEPALA OTAKK KORANG2 SUME YANG MENGUTUK NEH MASUK AIR!!
    “CAKAP PANDAI LAA,TRYY BUAT LAA TGOOKKKK”

  32. REMY Says:

    HAHAHAHAHH
    FIKIR2 KAN LAAHHH…
    BANGGA LAA DGN APE YANG ADE DKT MALAYSIA KITA NEHH!
    DAN TERUSKAN USAHA TUK MEGHARMONIKAN NEGARA MALAYSIA KITA!!
    GO MALAYSIA GO!!
    -PEACE-

  33. Org P.klang Says:

    Aku nk keluar pesona bulan depan..
    Tp bila baca comment2 diatas seram sejuk pula aku..
    tp dah xleh nka cancel dah..
    macam manani..
    sesiapa berilah positif komen kat aku..
    berbaloike pesonani….?

  34. MaNN Says:

    Salam Org P.Klang,

    ko da beli dah?.. ko pkai je keta tuu.. aku yakin ko akn rasa puas ati ngan pesona 2.. coz aku pun baru je pakai keta ni, hampir stahun..
    so far, stkat nie alhamdulillah, condition tip top….
    pasal isu yg dwng ckap itu aku xnafikan, ape yg pnting tawakkal je dlm bli keta ni. Kalo da rezeki kite bli keta apa pun, insyaallah elok smpai bila2..

    walau bagaimana punnnnn…. WAHAI ORG2 PROTON, JGANLAH ANIAYAI RAKYAT… TINGKATKANLA KUALITI PRODUKKKKKKKK PROTONNN… JGN DOK GUNA BARANG PLASTIKKK…
    KANG DPAT SKET BUAH PNGGANG,,,HEHEHE NAYA2,… JGN JD BODOH SOMBONG,…. OWG TEGUR FIKIRLAH GUNA AKAL… BKN NK UNTUNG JA.. LAMA SGT RKYAT MALAYSIA BERSABAR NGAN PROTON NIE.. SMPAI BLA? KIAMAT?????

    -PA2 PUN AKU TTAP SKONG BUATAN MALAYSIA, MAKLUMLAH PATRITISME- adios..

  35. PEESAF Says:

    Buat org2 yg tkut nk pkai kereta besr dn kereta butan m lysia..belilah basikal tua gerinti baik punya…..buat yg tkut kreta kuat mkan minyak bgus tk pyah beli kerta,jln kaki je lah….yg tkut nk dpat spiarprt baik buat kreta sndiri tntu senang dpt spirprt.sukati org lah nk beli kreta apa sja,kita org yg kuar duit bongok…….,.,.

  36. kokon Says:

    enjin campro adalah enjin yang paling lemah dalam dunia…pikap x ada lansung..macam mana enjin macam ni boleh dijual. lebih baik proton beli enjin mesin rumput pasang kat proton lagi laju.

  37. farid aizat Says:

    bole la keter nie.. at least better than other protons in the market..kan..

  38. HAFIZ Says:

    wah kelebihan dari proton ini apa sich ?


Leave a comment